INDAHNYA ISLAM

Ahad, 11 September 2011

BELENGGU DOSA




Dimanakah aku…

Kalanya aku bertahadjud di sepertiga malam..

Kalanya aku berzikir pnuh khusyuk memegang dada..

Kalanya aku menangis sepuas-puasnya memohon keampunan…

Kalanya juga aku bermuhasabah sebelum terlena..

Tapi, aku musykil..

Kalanya aku terlalu sukar mengorbankan lenaku..

Kalanya aku jarang memanjakan lidahku dengan zikir..

Kalanya aku mula melakukan sesuatu dosa dengan mudahnya..

Sehinggakan aku lupa siapa aku untuk-NYA..

Kala imanku membara aku terasa dekat dengan-NYA..

Merindui rasul-Nya hingga menitiskan air mata..

Umpama ada yang menghalang jika ingin lakukan dosa..

Tapi, aku musykil…

Ada kalanya aku lupa mana doa..

Aku lupa tingkah lakuku di lihat-NYA..

Mengapa…?

Mengapa imanku terlalu goyah..

Mengapa ada kalanya nafsuku menang?

Mengapa ada kalanya nafsuku dapat ku kawal..?

Tuhan…

Ketuk lah dinding imanku.

Agar ku sedar kesilapanku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan