INDAHNYA ISLAM

Isnin, 4 April 2011

HAMPIR KE AMBANG IMTIHAN


SALAM..
Kali ni ana nak bawa beberapa perkongsian tentang gelagat budak-budak kampus ana bile hampir kepada imtihan final..ha...Bermulanya dengan cara budak kampus gelabah apabila study week. Ayat-ayat mengeluh..Contonya, "camne ni banyak lagi nota xder ni..", "camner ni banyak lagi belum bace ni...argghhh!!!." Itu contoh-contoh ayat yang selalu di ulang oleh pelajar di kampus ana, boleh di katakan oleh semua pelajar kampus. Yang peliknya, ramai menggunakan ayat yang sama apabila imtihan hampir tiba....Yang pelikknya lagi , ada pula yang mengeluh tapi mata dan tingkah laku masih tak bertindak untuk membaca..masih di hadapan facebook dan lain-lain.
Yang hebatnya, waktu ni la ana dapat ramai kawan-kawan dari surau...dapat kawan-kawan baru yang sebelum ni just kenal muka tapi tak penah bercakap. Dekat mana tau??ha...ana dapat jumpa kawan-kawan ni di surau...Time nak dekat imtihan ni la ramai yang beriktiqaf dan bermunajat di surau... meriah..Alhamdulillah...sekurang-kurangnya, ada juga teringat untuk ke surau dari xder langsung...Ramai yang study sampai lewat malam bila 2 atau 3 hari lagi nak imtihan...bile exam muka dah biru...Ada yang jenis prepair awal-awal nota sebelum study week, agar mudah untuk study nanti. Ada juga yang nota pun belum siap dan entah kemana-mana nota diletakkan..
Di sini ana nak nasihat untuk ana dan rakan-rakan..jangan la telalu ekstreem bila study..tapi kalau hard bersama smart ok la...jangan sampai lewat solat, xmakan, dan sebagainya...Tapi ana nak nasiahtkan juga yang mana tak boleh study, cari la ketenangan dengan cara yang kreatif..Ada segelintir rakan-rakan yang mengganggu pula rakan lain yang sedang study..Rakan yang tertekan semakinlah tertekan...Fahamilah cara rakan anda study..
Waktu nak dekat imtihan ni juga la ramai yang selalu contect mak abah...Selama ni just slu calling bf dan gf jer. Ada yang lagi dasyat, dah nak imtihan pun masih bergayut dengan bf atau gf..
Sebagai perkongsian, selalu lah bertahjud dan mohon lah keampunan dan nangislah sepuas-puasnya ketika bersujud kepada Allah...Janganlah dah gagal baru sedar.. Doakan ana exam 25 april ni...subjek banyak pengajian islam dan management..
Untuk anda yang imtihan juga, ana doakan semoga antum sume mudah memahami ilmu dan menerima ilmu yang telah dipelajari..Niat satu kerana Allah swt. kerana apa?kerana bila berjaya impiannya satu, untuk menukar semua pentadbiran dan sistem-sistem yang selama ni salah kepada yang baik dan bersyariat. Semua ni untu apa?? Semua ni untuk melahirkan golongan yang berjaya di dunia dan akhirat..Di antara ana punya impian, Insyaallah ana nak perketatkan lagi pemilihan untuk pengambilan guru-guru terutamanya guru-guru sekolah agama. Ana tak nak ada lagi fitnah yang di terima yamg mane guru-guru sekolah agama di pilih daripada mereka yang tidak berakhlak dengan akhlak yang baik dan bebas berpeleseran di luar..Ana kesian dengan anak-anak murid yang di ajar oleh guru seperti itu..keduanya, ana nak perkuatkan lagi etika seeorang yang bekerja di organisasi. Masih ramai pekerja yang tidak beretika dan tidak mengambil berat dengan etika seorang pekerja yang baik. Banyak dah iklan-iklan SENYUM,TOLONG MENOLONG, RAMAH, MESRA PELANGGAN dan sebagainya..Tapi hanya dusta semata-mata.. Andai ANA di tentukan Allah untuk menjadi seseorang yang berkuasa, SETELAH ANA BERUSHA SEKARANG, akan ANA perketatkan etika pemakaian di kampus ana..Akhlak, dan biah solehah...Bukan setakat pelajar-pelajar, dengan lecturer-lecturer sekali...
Ya Allah, kuatkan aku...
Akhirnya, SELAMAT MENTELAAH PELAJARAN....:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan